feb 09

Web- och blogstrategi: 3 skäl till varför du skall ta dig i kragen och börja blogga som företagare!

Som företagare kan man känna att man har en to-do lista i huvudet som aldrig tar slut och ovan på det så har man hängande över sig att man borde komma igång och blogga. För visst är det bra för affärerna, eller?

Jo det är det definitivt. Det är inte bara ett sätt att informera om dina nya produkter, du får en möjlighet att kommunicera direkt med dina kunder, känna dem på pulsen, få dem engagerade och rätt skött, att bli ambassadörer för dina produkter.

Här kommer tre goda anledningar att börja redan idag.

  1. En väl skött blogg kommer att hjälpa din webbplats stiga i sökmotorernas listor och därmed leverera bättre resultat.

    Enligt HubSpot så har företag som aktivt bloggar 55% mer besökare än sina konkurrenter. 97% mer länkar från utomstående webbplatser/bloggar till sin sida och 434% mer indexerade sidor.

    Vad betyder då detta för dig, enkelt uttryckt, mer besökare, mer klirr i kassan för dig.

  2. Skapa förtroende och vinn återkommande besökare

    Vad är då en väl skött blogg? Det gäller alltså att skapa en strategi som passar dig och ditt företag och sen verkligen se till att hålla sig till den. Låt oss ta ett exempel.

    Låt oss säga att du är har en klädbutik och får in nya kläder varje tisdag. Då kan det vara en bra idé att samtidigt som ni packar upp kläderna, fotograferar dem och postar bilderna på bloggen. Efter ett tag kommer dina besökare att börja återkomma varje tisdag för att se nyheter och sedan börja kommenterar. Helt plötsligt kan du börja kommunicera direkt med dina kunder.

  3. Sälj dig själv och öka din vinst.

    Folk vill köpa sina produkter från en trovärdig leverantör, en som man kan lita på och som kan förklara varför man skall köpa produkten. Hur når vi dit?

    Med en väl genomtänkt strategi (Story Telling) om vad det är företaget gör och vad du som säljare/bloggare gör/är, kan man snabb skapa en bild för besökaren som får den trygg i att handla hos dig. Det går så klart aldrig att dölja dålig service, så se till att alltid ha på fötterna när du skriver något och kom även ihåg att även misstag kan användas om man lyckats reda ut en riktigt svår situation för en kund och lyckats vända det till dennes fördel.

Hoppas att den här posten övertygade dig att komma igång med ditt bloggande. Vilket verktyg du använder är av mindre vikt, även om vi så klart ser att du använder SmartCMS. Det absolut viktigaste är att du skapar en strategi för hur du skall agera och sen håller dig till den. Det kan verka tröstlöst i början men det tar ett tag att bygga förtroende. Just hang in there!

Vi kommer att skriva mer om web- och bloggstrategier framöver, så om du är intresserad av det se till att hålla utkik här på vår blogg. Om du vill veta när vi skriver något på bloggen kan du följa oss på Facebook och Twitter eller prenumerera på den här bloggen via RSS.

blog comments powered by Disqus